SP trekt aan de bel over aanrijtijden hulpdiensten

with Geen reacties

De SP maakt zich zorgen dat als gevolg van het dalen van de maximumsnelheid op snelwegen (van 130km/h naar 100km/h), de aanrijtijden voor brandweer, politie en ambulancediensten toenemen. Omdat bij een calamiteit iedere seconden telt is het van belang dat de aanrijtijden niet oplopen.

Vanaf 16 maart wijzigt de maximum snelheid op de Nederlandse snelwegen. De wijziging houdt in dat er overdag alleen nog maar een maximumsnelheid zal gelden van 100 kilometer per uur, in plaats van de huidige wettelijke maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Dit kan problemen opleveren voor onze hulpdiensten, zoals de brandweer, politie en ambulancedienst. Zij mogen in het geval van een calamiteit nu 40 kilometer per uur harder rijden dan de wettelijk toegestane maximum snelheid. Dit houdt in dat bovenstaande hulpdiensten in spoedgevallen nu nog 170 kilometer per uur mogen rijden, maar dat de snelheid na 16 maart wordt teruggebracht tot 140 kilometer per uur. Dit kan mogelijk gevolgen hebben voor de aanrijtijden van bovengenoemde hulpdiensten.

Hulpdiensten zullen er mogelijk langer over doen om ter plaatse te zijn, daarnaast zullen zij er mogelijk langer over doen om patiënten naar het ziekenhuis te vervoeren. De SP vindt het van groot belang dat de aanrijtijden niet toenemen en maakt zich zodoende zorgen over de hierboven geschetste situatie. In het geval van een ernstige calamiteit doet elke seconde er immers toe. De veiligheidsregio Noord-Oost-Brabant is verantwoordelijk voor de aanrijtijden. Onze gemeente maakt daar deel van uit. De gemeente Oss is primair verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van haar inwoners en  burgers die onze mooie gemeente bezoeken.

De SP stelt hierover de volgende vragen:

  1. Welke invloed heeft het verlagen van de maximumsnelheid op de aanrijtijden van brandweer, politie en ambulancedienst?
  2. Kan het college garanderen dat de aanrijtijden niet toe nemen?
  3. Welke stappen neemt het college, eventueel in samenwerking met de veiligheidsregio, om de aanrijtijden te handhaven / cq niet te doen toenemen? Ligt er bijvoorbeeld een plan klaar om eventuele negatieve effecten op te vangen?
  4. Heeft het verlagen van de maximumsnelheid – voor zover bij u of de veiligheidsregio bekend – nog andere negatieve gevolgen voor de veiligheid en gezondheid van onze inwoners?

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet,

Namens de Socialistische Partij,

Bas van der Voort

SP schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur van Oss over aanrijtijden hulpdiensten

 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op